Over onze bewoners #2 | 2BHonest

Voor het volgende verhaal over onze grandioze bewoners hebben we afgesproken met Didi Hoezen , eigenaar van 2BHonest. 2BHonest is een advieskantoor voor duurzaamheid & circulariteit. Zoals op de website van 2BHonest staat, biedt 2BHonest ‘ondersteuning bij het ontwerpen én implementeren van een ESG-strategie’. In dit artikel lees je over de groei van 2BHonest, de samenwerking tussen 2BHonest en De Groene Afslag en Didi’s dromen. Veel leesplezier!

Jullie hebben je kantoor op De Groene Afslag. Hoe zijn jullie eigenlijk hier beland?

Ik woon in Bussum en fietste hier zeven jaar geleden toevallig langs. Ik besloot toen om even koffie te gaan drinken. De plek sprak me meteen aan; het is prachtig en sluit perfect aan bij de duurzaamheidsambities van 2BHonest. Destijds was ik net voor mezelf begonnen en heb ik eerst een flexwerkplek geprobeerd om te zien hoe dat beviel. Daarna heb ik samen met een paar andere onderneemsters een kantoor gedeeld. Uiteindelijk ben ik hier in een klein kantoortje voor mezelf gaan zitten. Met vier personen hebben we dat kantoor gebruikt en zijn we geleidelijk aan verder gaan uitbreiden. Inmiddels hebben we hier drie vaste plekken in het gebouw en een team van 25 mensen.

Je bent begonnen met je eigen bedrijf en dat is vrij snel succesvol geworden. Heb je ook lessen geleerd of inschattingsfouten gemaakt tijdens dit proces?

In het begin wilde ik te snel en was ik erg kritisch. Maar de positieve benadering die De Groene Afslag ook echt nastreeft, heeft me doen inzien hoe essentieel het is om mensen mee te krijgen. Het draait erom het leuk te maken en mensen, zowel individuen als bedrijven, op hun eigen tempo positief mee te nemen. Dat werkt het beste.

Ja, dus iets meer geduld houden?

Ja, iets meer geduld, dat is eigenlijk de kern. Geduld is niet mijn sterkste kant, maar het is wel heel belangrijk. Het draait allemaal om de juiste momenten. Je hebt die momenten nodig, ja.

Oké, dankjewel! Heb je ook nog advies voor bedrijven die de eerste stappen willen zetten richting duurzaamheid?

Het is belangrijk om te zorgen dat de inhoud klopt. Je moet je richten op activiteiten die echt bij je kernactiviteiten passen om greenwashing te vermijden. Focus daarom op de juiste inhoud en de relevante onderwerpen die ertoe doen. Vergeet daarbij niet om voldoende aandacht te besteden aan engagement. Neem je medewerkers en stakeholders mee in het proces en communiceer je strategie zowel intern als extern. Zonder deze betrokkenheid en communicatie blijft zelfs een inhoudelijk sterke strategie slechts een document op papier.

Zijn jullie al bezig met co-creatie met De Groene Afslag, en zo ja, zou je een voorbeeld kunnen geven?

Ja, dat doen we zeker. We geven bijvoorbeeld inhoudelijke workshops en organiseren events voor bedrijven op  De Groene Afslag. Het is mooi als we een inhoudelijke sessie organiseren en alles eromheen ook klopt. De gastvrijheid, het veganistische eten – alles draagt bij aan de totale beleving. Zo worden mensen niet alleen inhoudelijk geïnspireerd, maar ook door de sfeer en ervaring. Klanten vinden het ook ontzettend leuk om naar ons toe te komen omdat de sfeer hier zo ontspannen en gezellig is. Het is een plek waar de formele sfeer even losgelaten kan worden, wat een frisse en inspirerende omgeving creëert en dan gaat letterlijk de corporate stropdas even af.

Wat goed om te horen! Zijn er ook plannen om mee te verhuizen naar de Nieuwe Groene Afslag?

Ja, zeker! We willen heel graag mee. Dus we zijn ook al in gesprek met De Groene Afslag, dus die ambitie is er zeker. Ik vind het een hele fijne plek.

Wat is jouw grootste motivatie om op deze locatie te werken en hier te blijven werken?

Wat mij het meest motiveert, is de positieve manier waarop De Groene Afslag mensen wil inspireren en activeren op het gebied van duurzaamheid. Alles gebeurt met een knipoog en een leuk verhaaltje, en dat past perfect bij onze kernwaarden. We willen een beweging in gang zetten, maar dan op een positieve en leuke manier mensen inspireren. Dat is waar ik sterk in geloof, en De Groene Afslag ook. Daarnaast bruist het hier van creativiteit, wat ik geweldig vind.

Welke plek of object in De Groene Afslag heeft jouw speciale interesse en waarom?

Ja, als ik even een moment voor mezelf nodig heb, ga ik altijd naar het bankje naast Messy (Het enorme watermonster in de hal van De Groene Afslag gemaakt van 800 oude MUD Jeans-spijkerbroeken). Het is een fijne plek omdat er van alles om je heen gebeurt. Vanaf daar zie je de horeca en de keuken, klanten van bedrijven die de trap op en af gaan, kinderen die spelen, en de MUD Jeans winkel. Alles waar De Groene Afslag voor staat, komt daar samen. Je ziet mensen die voor lunch komen, zakelijke klanten, bedrijven – iedereen komt en gaat.

Dan alweer, de laatste vraag, waar wil jij over 5 tot 10 jaar zijn? Wat zijn nog dromen die je nastreeft?

Over 10 jaar zou ik het prachtig vinden om deels het stokje over te dragen van 2BHonest aan de nieuwe generatie, dus aan de mensen die nu bij het bedrijf werken. Ik zou dan wat meer op afstand betrokken willen zijn, misschien nog wel betrokken maar niet meer in de dagelijkse bedrijfsvoering. Daarnaast zou ik zelf graag iets willen doen in de ouderenzorg. Dus minder in het bedrijfsleven en meer in een breder maatschappelijk speelveld dat mij aan het hart gaat.

Meer weten over 2BHonest, kom dan langs op onze open dag zondag 9 juni. Om 12.00 en 13.00 uur geeft 2BHonest twee korte colleges over ESG binnen het bedrijfsleven. ESG staat voor milieu (Environment), impact (Social) en goed ondernemingsbestuur (Governance).

Dit artikel is geschreven door Sophie Giezeman, trainee bij De Groene Afslag en de Veranderschool van Young Colfield.